Studenten willen ook online colleges

  • noule

    Studenten willen ook weblectures, door Wilfred Rubens 30-9-2008

    Studenten van de universiteit van Wisconsin-Madison willen

    meer gebruik maken van online college's (web lectures). Dat

    blijkt uit een grootschalig onderzoek onder studenten van

    deze universiteit.

    Maar liefst 82% van de respondenten 'reported better

    retention, improved ability to review for exams and greater

    engagement during classes with lecture capture.'

    Meer dan 60% van de studenten geeft aan er zelfs voor te

    willen betalen.

    Dit onderzoek onderstreept wat ik eerder heb gelezen over

    online colleges. De meeste studenten vinden dat weblectures

    toegevoegde waarde hebben. Daar komt bij dat weblectures voor

    specifieke doelgroepen, zoals mensen met een beperking zoals

    dyslexie, krachtige leeractiviteiten kunnen zijn.

    Bron van dit artikel:

    http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/2008/09/studenten-willen-ook-weblectures.html?cid=133174071#comments

    Meer informatie over online colleges:

    http://delicious.com/wrubens/weblectures

  • noule

    Studenten willen ook weblectures, door Wilfred Rubens 30-9-2008

    Studenten van de universiteit van Wisconsin-Madison willen meer gebruik maken van online college's (web lectures). Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek onder studenten van deze universiteit.

    Maar liefst 82% van de respondenten ‘reported better retention, improved ability to review for exams and greater engagement during classes with lecture capture.’

    Meer dan 60% van de studenten geeft aan er zelfs voor te willen betalen. Dit onderzoek onderstreept wat ik eerder heb gelezen over online colleges. De meeste studenten vinden dat weblectures toegevoegde waarde hebben. Daar komt bij dat weblectures voor specifieke doelgroepen, zoals mensen met een beperking zoals dyslexie, krachtige leeractiviteiten kunnen zijn.

    Bron van dit artikel:

    http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/2008/09/studenten-willen-ook-weblectures.html?cid=133174071#comments

    Meer informatie over online colleges:

    http://delicious.com/wrubens/weblectures

  • noule

    'Lecture capture'

    Halveer de onderwijsvakantie en smeer de vrije dagen uit over het jaar. Dat lijkt me stressverlagend. Tijdens de vakantie kunnen de leraren dan ICT-cursussen volgen, leren om onderwijsvideo's te maken en andere nodige werkzaamheden doen.

    Staken voor meer geld biedt geen substantiële oplossing voor de zeer ernstige problemen in het onderwijs. Die problemen komen door sterk verouderde werkwijzen.

    Vervang het eindeloze vergader in onderwijsland door internetoverleg via besloten webfora en vergadersoftware. Dat scheelt enorm veel tijd en voorkomt eindeloze herhaling van zetten. Mondeling vergaderen verzandt vaak in zinloos en tijdrovend gekibbel en veroorzaakt veel onnodige stress en conflicten.

    Sinds de seventies worden uitgebreide groepsgesprekken ‘in real live’ gezien als heilzaam. Maar in de praktijk leiden zulke vergaderingen vaak tot het tegengestelde: machtsstrijd, sabotage, subtiele intimidatie, pesten en vriendjespolitiek. Doorgeschoten assertiviteit is daarbij vaak de verstorende heilige koe. Of liever gezegd een onopvallend vergiftigend ingrediënt in de samenwerking.

    Ook de doorgeschoten assertiviteit van leerlingen moet worden ingedamd. Veel leerlingen gedragen zich onopgevoed, losgeslagen, onhandelbaar en vandalistisch. Regelmatig leidt dat zelfs tot geweld en criminaliteit, vooral op het VMBO.

    Er kan veel stress bij leraren worden voorkomen als leerlingen hoge boetes krijgen bij herhaald wangedrag in de klas. Daarvoor moet per stadswijk of kleine gemeente een gespecialiseerde jeugdrechter worden ingesteld, die kleinschalig samenwerkt met pedagogen, scholen, Jeugdzorg enz…

    Leraren houden ook al decennia lang krampachtig vast aan verouderde onderwijsmethoden. Geen wonder dat ze overbelast en onderbetaald zijn. Ze hadden al in 1980 intensief gebruik moeten gaan maken van videolessen, geluidscassettes en radio als aanvulling op klassikale lessen.

    Recent onderzoek van de University of Wisconsin concludeert: 82 procent van de ondervraagde studenten wil dat hun colleges worden aangevuld met video-onderwijs via internet. Dat systeem heet ook wel ‘online lectures’ oftewel ‘lecture capture’. Hier vind je een verslag van dat onderzoek: http://www.uwebi.org/news/uw-online-learning.pdf

    Via zulke videolessen moeten leraren ook leren hoe ze verdraagzamer en constructiever met elkaar kunnen samenwerken. En hoe ze die sfeer kunnen overdragen op leerlingen. Meer onderzoek over ‘lecture capture’ vind je hier:

    http://www.google.nl/search?hl=nl&q=%22lecture+capture%22+2008+research+learning+video+internet&btnG=Zoeken&meta=

    Als een deel van het onderwijs via dergelijke ‘lecture capture’ zou worden gegeven, in school of via internet, zou dat leraren sterk ontlasten. Er zouden dan ook minder leraren nodig zijn, waardoor ze meer kunnen verdienen. De Nederlandse overheid moet te rade gaan bij Amerikaanse onderzoekers op het gebied van online lectures en andere vormen van e-learning.

    Herken de tunnelvisie. Luiken open. Grijp de kansen. The sky is the limit.

  • noule

    Onderzoek naar e-learning

    http://www.google.nl/search?as_q=internet+2008++meta-analysis&hl=nl&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&num=10&btnG=Google+zoeken&as_epq=e+learning+&as_oq=&as_eq=&lr=lang_en&cr=&as_ft=i&as_filetype=&as_qdr=all&as_occt=any&as_dt=i&as_sitesearch=&safe=images

  • daisy

    Nowadays many schools are converted into online where they can easily learn from the home. The Houston Montessori School has also given online education to children's stay-at-home. If anyone has the consult of any issue senior teachers are there to guide them.