'Lecture capture'
Halveer de onderwijsvakantie en smeer de vrije dagen uit over het jaar. Dat lijkt me stressverlagend. Tijdens de vakantie kunnen de leraren dan ICT-cursussen volgen, leren om onderwijsvideo's te maken en andere nodige werkzaamheden doen.
Staken voor meer geld biedt geen substantiële oplossing voor de zeer ernstige problemen in het onderwijs. Die problemen komen door sterk verouderde werkwijzen.
Vervang het eindeloze vergader in onderwijsland door internetoverleg via besloten webfora en vergadersoftware. Dat scheelt enorm veel tijd en voorkomt eindeloze herhaling van zetten. Mondeling vergaderen verzandt vaak in zinloos en tijdrovend gekibbel en veroorzaakt veel onnodige stress en conflicten.
Sinds de seventies worden uitgebreide groepsgesprekken ‘in real live’ gezien als heilzaam. Maar in de praktijk leiden zulke vergaderingen vaak tot het tegengestelde: machtsstrijd, sabotage, subtiele intimidatie, pesten en vriendjespolitiek. Doorgeschoten assertiviteit is daarbij vaak de verstorende heilige koe. Of liever gezegd een onopvallend vergiftigend ingrediënt in de samenwerking.
Ook de doorgeschoten assertiviteit van leerlingen moet worden ingedamd. Veel leerlingen gedragen zich onopgevoed, losgeslagen, onhandelbaar en vandalistisch. Regelmatig leidt dat zelfs tot geweld en criminaliteit, vooral op het VMBO.
Er kan veel stress bij leraren worden voorkomen als leerlingen hoge boetes krijgen bij herhaald wangedrag in de klas. Daarvoor moet per stadswijk of kleine gemeente een gespecialiseerde jeugdrechter worden ingesteld, die kleinschalig samenwerkt met pedagogen, scholen, Jeugdzorg enz…
Leraren houden ook al decennia lang krampachtig vast aan verouderde onderwijsmethoden. Geen wonder dat ze overbelast en onderbetaald zijn. Ze hadden al in 1980 intensief gebruik moeten gaan maken van videolessen, geluidscassettes en radio als aanvulling op klassikale lessen.
Recent onderzoek van de University of Wisconsin concludeert: 82 procent van de ondervraagde studenten wil dat hun colleges worden aangevuld met video-onderwijs via internet. Dat systeem heet ook wel ‘online lectures’ oftewel ‘lecture capture’. Hier vind je een verslag van dat onderzoek: http://www.uwebi.org/news/uw-online-learning.pdf
Via zulke videolessen moeten leraren ook leren hoe ze verdraagzamer en constructiever met elkaar kunnen samenwerken. En hoe ze die sfeer kunnen overdragen op leerlingen. Meer onderzoek over ‘lecture capture’ vind je hier:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=%22lecture+capture%22+2008+research+learning+video+internet&btnG=Zoeken&meta=
Als een deel van het onderwijs via dergelijke ‘lecture capture’ zou worden gegeven, in school of via internet, zou dat leraren sterk ontlasten. Er zouden dan ook minder leraren nodig zijn, waardoor ze meer kunnen verdienen. De Nederlandse overheid moet te rade gaan bij Amerikaanse onderzoekers op het gebied van online lectures en andere vormen van e-learning.
Herken de tunnelvisie. Luiken open. Grijp de kansen. The sky is the limit.