Starters bij gebruik van e-learning

  • somdv

    In het onderwijs is het gebruik van starters didactische verantwoord. Een starter aan het begin van de les is als een warming up op het sportveld. De docent start hiermee de interactie met de klas.

    Als je een cursus online volgt (E-learning) mis je deze vorm van interactie. Ik vraag me af op welke andere manieren er digitale interactie mogelijk is en wat je ervaringen hiermee zijn.

  • valentino

    Dit hangt natuurlijk een beetje af op welk niveau je onderwijs geeft maar ‘vroeger’ op mijn roomse basisschool begon de leraar met een gebed en/of een stuk uit de bijbel lezen. Een lied zingen? Een nieuws onderwerp bespreken van het journaal? Een stuk geschiedenis vertellen over het vakgebied? Stampwerk zoals woordjes, zinnen of begrippen? ( “mit, nach, bei, seit, von, zu, entgegen, auser, aus” / “verbranden is reageren met zuurstof ” / koolstof (C) en stikstof (N) koper (Cu) tin (Sn) lood (Pb) ). In hoeverre mijn antwoord geschikt is voor e-learning moet je zelf maar uitzoeken. Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen. Good luck! :)

  • Paul Westeneng

    Beste somdv,

    Op mijn site learn2grow.nl geef ik een voorbeeld van een starter (ik noem het daar ijsbreker) voor e-learning. Ik ga er daarbij wel vanuit dat je e-learning ziet als iets wat je ook (asynchroon) samen kunt doen. Dat wordt ook wel sociaal cosntructivisme genoemd. Aan het voorbeeld van een danseres die de een linksom en de ander rechtsom ziet draaien kun je een online discussie koppelen over het denken met de linker of rechter hersenhelft, wat verschillende kenmerken daarvan zijn. Afhankelijk van het niveau van de leerlingen/studenten kun je hen helpen met een paar weblinks naar relevante sites (in dit geval bijvoorbeeld wikipedia). In dit geval komen ze dan in de stemming om te gaan denken over hun eigen leerproces en ze verwoorden dit binnen het discussieforum van de leeromgeving die je toepast. Wat mij betreft een perfecte starter.

  • Noud

    Beste allen,

    voor deze en andere vragen kunt u terecht op een van onze e-learning seminars.

    Zie: http://www.inbrain.nl/nl/elearning-seminars.aspx en http://www.inbrain.nl/nl/home.aspx

    Fijne dag!