Weblectures zijn efficiënt volgens onderzoek

  • Mona

    Weblectures zijn efficiënt volgens onderzoek

    Weblectures: vooral kennisclips aanbieden effectief en efficiënt voor studenten

    16 mei 2011 door Esther van der Linde

    Binnen de HAN (Hogeschool Arnhem Nijmegen) valt steeds vaker de term ‘weblectures’. Wat is eigenlijk een weblecture en hoe kan je het inzetten?In het project video in het onderwijs wordt ervaring opgedaan met weblectures. Hieronder staan een aantal bevindingen uit het project.

    Een belangrijk thema in het project video in het onderwijs is weblectures, het opnemen en beschikbaarstellen via internet van college. Er zijn verschillende manieren waarop je een weblecture op kan nemen. In het project onderscheiden we twee methodes:

    Het integraal opnemen van een college met studenten erbij

    Het opnemen van een docent die zonder publiek een college geeft. Omdat het hier gaat om kennisoverdracht en deze colleges vaak relatief kort zijn wordt hier gesproken van een kennisclip.

    Het grote voordeel van het integraal opnemen van een college is dat het de docent geen extra voorbereidingstijd kost. Hier staat wel tegenover dat het organisatorisch lastig is (de apparatuur moet worden opgebouwd en afgebroken in de korte tijd die er is tussen colleges) en dat de kwaliteit en effectiviteit voor studenten vaak lager is. Een hoorcollege bevat vaak veel onnodige informatie (mededelingen, vragen van studenten over de stof van vorige week etc). De ervaring van de pilots leert dat een college van 45 minuten zonder publiek vaak in minder dan 30 minuten gedaan kan worden. Een student heeft maar beperkt tijd, dus voor een student is een kernachtig verhaal beter en prettiger. Door de software (Presentations2go) die we bij de HAN hebben aangeschaft is het mogelijk om via de PowerPoint te navigeren door de weblecture, wat het gebruik van de weblectures nog efficiënter maakt. Je kan als student de weblecture laten beginnen bij die slide die je ingewikkeld vindt. Een voorbeeld van een kennisclip gemaakt met Presentations2go vind je hier

    Waarom weblectures inzetten?

    Er zijn veel verschillende redenen om weblectures in te zetten. Gommer en Bosker (2008) noemen in hun evaluatie van videopilots bij de Universiteit Twente zes scenario’s:

    Videocolleges als leerhulp

    College gemist

    Onderwijsflexibilisering

    Hergebruik

    Docent- en presentatievaardigheden

    Pr waarde

    Zij concluderen dat scenario 1 en 2 het meest voorkomen bij de UT. Bij de UT is alleen gepilot met het integraal opnemen van hoorcolleges. Bij de HAN is veel behoefte aan scenario 3 en 4. Vooral in de deeltijd wordt gekeken naar hoe het beperkt aantal contacturen zo efficiënt mogelijk ingezet kunnen worden door de kennisoverdracht buiten de colleges te laten plaatsvinden. Hier past het opnemen van kennisclips goed bij.

    Gebruikersgemak en effectiviteit

    Uit evaluaties (zie bijvoorbeeld Gommer en Bosker, 2008, Fillius en Lam 2009) blijkt dat studenten het (opnieuw) kunnen bekijken van colleges online zeer waarderen. Uit onderzoek blijkt ook dat weblectures minstens zo effectief zijn als reguliere hoorcolleges (zie bijvoorbeeld Day, 2008,Bridge, Jackson & Robinson, 2009). Bij de universiteit Tilburg resulteerde de inzet van kennisclips naast de hoorcolleges zelfs tot 15% hogere slagingspercentages. Day heeft ook onderzocht dat weblectures effectiever zijn als vergelijkbare multimedia oplossingen (powerpoint met audio of alleen een powerpoint). Er is echter ook onderzoek dat concludeert dat weblectures geen of zelfs een negatieve invloed heeft. Uiteindelijk gaat het erom wat je met zo’n weblecture doet. Als je inzet op scenario 1 en 2 zal de invloed beperkt blijven. Het is prettig voor studenten dat ze colleges kunnen terug zien en het zal zeker een voordeel bieden voor studenten die ziek zijn of meer tijd nodig hebben om stof tot zich te nemen. Maar er verandert niets aan je onderwijs dus het effect zal beperkt zijn. Als je door de inzet van weblectures in staat bent om kennisoverdracht uit de contacturen te halen en deze uren te gebruiken voor interactie, dan heb je kans dat je het leerrendement daadwerkelijk kan vergroten. Dit blijkt uit het promotie onderzoek van Day (2008).

    Videoproject HAN: kennisclips prioriteit, opnemen colleges een optie

    Alle signalen die we krijgen wijzen erop dat we in de toekomst bij de HAN het opnemen van kennisclips moeten gaan faciliteren, zowel didactisch, technisch en organisatorisch. Het maken en beschikbaar stellen van kennisclips moet voor iedereen zo gemakkelijk mogelijk worden gemaakt. Daarnaast is er ook behoefte om integraal colleges op te nemen, bijvoorbeeld voor het opnemen van gastcolleges. Ook hiervoor zullen faciliteiten beschikbaar komen.

    Stand van zaken project

    Tot de zomervakantie wordt er in het videoproject gewerkt aan het evalueren van de pilots en het opstellen van een beleidsnotitie. Na de zomer kan dan gewerkt worden aan het inrichten van voorzieningen voor docenten om weblectures op te nemen.

    Vragen over weblectures bij de HAN? Neem contact op met Esther.vanderlinde@han.nl,. projectleider van het project digitale video in het onderwijs.

    Literatuur

    Bridge, P., Jackson, M. &Robinson, L. (2009) The effectiveness of streaming video on Medical Student Learning: a Case Study

    Day, J. (2008) Investigating learning with weblectures

    Fillius,R. & Lam, I. (2009) Evaluatie Weblectures. Intern Rapport, Universiteit Utrecht

    Gommer, L. & Bosker, M. (2008) videopilots UT: naar een standaarddienst voor registratie en aanbod van colleges via internet.

    http://www.blog.han.nl/hanicto/weblectures-vooral-kennisclips-aanbieden-effectief-en-efficient-voor-studenten/

    www.blog.han.nl/hanicto/weblectures-vooral-kennisclips-aanbieden-effectief-en-efficient-voor-studenten/

  • Mona

    Dit is de goede weblink naar bovenstaand artikel:

    http://blog.han.nl/hanicto/weblectures-vooral-kennisclips-aanbieden-effectief-en-efficient-voor-studenten/

  • Mona

    http://www.google.com/search?q=%22e-learning%22+research&hl=en&client=firefox-a&tbo=1&rls=org.mozilla:nl%3Cimg%20class=#q=%22e-learning%22+research&hl=en&client=firefox-a&tbo=1&prmd=ivns&source=lnt&tbs=qdr:y&sa=X&ei=FxjlTdKpLczpOdntidQJ&ved=0CCsQpwUoBQ&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=f99e8c741a251b45&biw=800&bih=420

    www.google.com/search?q=%22e-learning%22+research&hl=en&client=firefox-a&tbo=1&rls=org.mozilla:nl%3Cimg%20class=#q=%22e-learning%22+research&hl=en&client=firefox-a&tbo=1&prmd=ivns&source=lnt&tbs=qdr:y&sa=X&ei=FxjlTdKpLczpOdntidQJ&ved=0CCsQpwUoBQ&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=f99e8c741a251b45&biw=800&bih=420

  • Lateisha

    Very valid, pithy, succcnit, and on point. WD.

  • Sherlyn

    Going to put this atrclie to good use now.

  • vfrbvzwnw

    gR6wk8 , qlenytvkqboo, qxprksdoxvwo, http://rwcgrejfyadi.com/

  • zelrxdalpk

    jxkpvC , fztsswgurexd, adhcoegvcxso, http://nevumkgjoexf.com/